Recensie: Desilence - Wreck The Silence (Twilight) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 12 augustus 2008
Desilence - Wreck The Silence (Twilight) (CD) Het is voor ondergetekende lang geleden zo’n lekkere thrash metalplaat gehoord te hebben. Wat een brok furieuze, op ouderwetse leest geschoeide metal brengen deze mannen! In tijden van emocore, nagellakmetal en kerels met make-up is het ontzettend verfrissend een knallende, ongecompliceerde plaat te horen. Als opvolger van de in 2003 verschenen demo ‘Antisilent’ en eindelijk met een platendeal (Twilight Zone), lanceert Desilence nu zijn eerste full-length op de mensheid.

De formatie uit het land van Bier und Wurst brengt al het goede van de jaren tachtig Bay Area thrash samen, zonder ook maar een moment gedateerd te klinken. Namen die me te binnen schieten tijdens het luisteren van ‘Wreck The Silence’ zijn (oude) Metallica, Anthrax (vooral qua zang!), Testament en natuurlijk hebben landgenoten als Kreator en Sodom ook flink hun sporen nagelaten. Desilence kent duidelijk zijn klassiekers, maar schuwt ook invloeden van moderne groepen als The Haunted en Dew-Scented niet.

De invloeden van Dew-Scented zijn goed te verklaren, aangezien drummer Andreas Jechow ook daar achter de drumkit zit. Desilence klinkt echter nooit als een kopie van eerdergenoemde bands. En omdat de muziek niet non-stop in hyperspeed op je af wordt afgevuurd, wordt het niet snel eentonig. Een geslaagde cover van het Genesis(!)-nummer ‘Land Of Confusion’ sluit dit beukende debuut af. Geen keyboards, geen cleane zangkoortjes, totaal niet trendgevoelig en nergens oogschaduw te bekennen bij deze heren. Echte metal voor echte mannen. Releasedatum: 22 augustus 2008.

92

Wout van Leuveren

Muziek van 'Wreck The Silence' op: Myspace.com/desilence