Recensie: Netherbird – The Ghost Collector (Pulverised) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op zaterdag 2 augustus 2008
Netherbird – The Ghost Collector (Pulverised) (CD) In November 2004 besloten Nephente, Bizmark en Grim samen muziek te gaan maken. De muzikale visie die de heren voor ogen stond was om metal te maken die niet gebonden was aan de limieten van het genre. Een vrij riskante onderneming, omdat er voor verschillende instrumenten gebruik moest worden gemaakt van sessiemuzikanten. Muzikanten die hun talent leenden aan Netherbird zijn onder andere drummer Adrian Erlandsson (At The Gates, ex-Cradle Of Filth), bassist Brice LeQlerc (ex-Nightragem -Dissection) en drummer Janne Saarenpää (The Crown).

Het muzikale talent van het basistrio dat Netherbird vormt, gecombineerd met de uiteenlopende talenten van de sessiemuzikanten, leidde tot een paar EP’s die de band beschikbaar maakte voor het grote publiek door ze als gratis download aan te bieden. De nummers van die EP’s zijn nu gebundeld op ‘The Ghost Collector’. De bombastische, met melodieuze keyboards en koren doorspekte black metal staat als een huis en klinkt als een klok.

Geen moment valt het op dat de opnames van verschillende sessies stammen en dat ze met verschillende line-ups zijn opgenomen. Netherbird is erin geslaagd een redelijk origineel klinkende cd te maken die kwalitatief gezien moeiteloos kan concurreren met de gevestigde namen in het genre. Het feit dat Netherbird nu bezig is met het samenstellen van een heuse band om optredens te kunnen doen én de komende albums mee op te nemen doet mij vermoeden dat we in de toekomst nog veel gaan horen van dit Zweedse gezelschap!

82

Rick Verbeek

Muziek van 'The Ghost Collector' op: Myspace.com/netherbird