Recensie: KYPCK – Cherno (Century Media) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op donderdag 31 juli 2008
KYPCK – Cherno (Century Media) (CD) Terwijl buiten de zon volop schijnt en de temperatuur tot bijna tropische waarden is gestegen, zit ondergetekende binnen naar het debuut van KYPCK te luisteren. Een groter contrast lijkt bijna niet denkbaar. De allesbehalve zonnige composities van dit Finse viertal roepen namelijk vooral associaties met winterse kou op. KYPCK bewandelt het pad der zwaarmoedige doom metal, maar weet zich op zijn eerste wapenfeit al heel aardig te onderscheiden van het legioen aan genregenoten.

Meest in het oog (lees: oor) springende aspect zijn de Russischtalige vocalen waar zanger Erkki Seppänen zich van bedient en die de muziek meteen al een heel onalledaagse, eigen klank geven. Bovendien past deze voertaal perfect bij het thema van de plaat (en de band). KYPCK is namelijk Russisch voor Koersk, de naam van de Russische stad die in 1943 het decor was van ‘s werelds grootste tankveldslag ooit en tevens de naam van de Russische onderzeeër die in 2000 zonk in de Barentszzee, waarbij alle 118 opvarenden omkwamen.

Beide komen aan bod in de asgrauwe teksten van de Finnen. Evenals andere zwarte bladzijden uit de Russische geschiedenis. Ook muzikaal gezien weet KYPCK het verschil te maken en hoedt de band zich voor valkuilen (lees: clichés). Het is ontegenzeggelijk doom, maar klinkt nieuw en zelfs vrij uniek. Echter, ‘Cherno’ staat bovenal voor gevoelens van troosteloosheid en leegte. Een desolate sfeer die als een beklemmende deken over de plaat hangt. Een regelrechte aanrader voor avontuurlijk ingestelde doomfanatici.

82

Muziek van 'Cherno' op: Myspace.com/kypck

Website KYPCK