Recensie: Noctis - For Future’s Past (Prime Cuts) (EP)
Gepost door Gerco Zwiers op woensdag 30 juli 2008
Noctis - For Future’s Past (Prime Cuts) (EP) Vanuit het zonnige Down Under komt Noctis, een gezelschap dat allesbehalve zonnige muziek maakt. Opgericht in 2005 probeert de band nu met deze debuut-EP ‘For Future's Past’ een plekje te veroveren in het drukbevolkte death/doomgenre. Als invloeden geeft de band zelf namen aan als Opeth en Katatonia,waar ik me zeker in kan vinden. Donker, progressief, melancholisch en zwaar zijn de woorden die me te binnen schieten bij het luisteren naar dit weemoedige vijftal.

Openingsnummer ‘Time’, een prachtige pianocompositie, zet dramatisch de toon, waarna Noctis uit de startblokken knalt met het heftige ‘Rememberance Of Death’, waarin de oergrunt van leadzanger Alex Canion veelvuldig te horen is. Een oergrunt die overigens wel erg veel lijkt op die van Opeth-zanger Mikael Åkerfeldt. Ook het gitaarwerk en het gebruik van afwisselend gevoelige cleane zang en heftige grunts doen me net iets teveel aan Opeth denken. De band komt met ‘For Future's Past’ dus zeker niet origineel voor de dag, maar maakt dit goed met sterk in elkaar stekende nummers.

Een goed voorbeeld hiervan is ‘Of Emptiness’, waarin alle elementen van de band samenkomen tot een prachtig geheel en waarin de cleane zang van Liam Kinson het best tot zijn recht komt. Kwalitatief is alles dik in orde. Er wordt zeer strak gespeeld en de sfeerelementen komen telkens op de goede momenten naar voren. Zeker het proberen waard voor fans van het genre. De band moet alleen wel meer een eigen gezicht gaan ontwikkelen, wil het meer opvallen. Niettemin ben ik al nieuwsgierig naar de eerste full-length.

80

Wout van Leuveren

Muziek van 'For Future’s Past' op: Myspace.com/noctis1