Recensie: Cryptopsy – The Unspoken King (Century Media) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op maandag 19 mei 2008
Cryptopsy – The Unspoken King (Century Media) (CD) De terugkeer van zanger van het eerste uur, Lord Worm (echte naam: Dan Greening), is van korte duur geweest. Want na slechts één studioalbum, ‘Once Was Not’, heeft hij de band om gezondheidsredenen weer moeten verlaten. Een vervanger is gevonden in Matt McGrachy, zanger nummer vier. Maar ja, bezettingswisselingen zijn de Canadese death metaltechneuten sowieso nooit vreemd geweest. Behalve drummer Flo Mounier is er van de originele bezetting uit 2002 namelijk niemand meer over.

Ondanks alle personeelswijzigingen is het bandgeluid door de jaren heen vrij consistent gebleven. Tot nu, want op het nieuwe ‘The Unspoken King’ kiest de band toch een wat andere aanpak. Waar Cryptopsy voorheen steevast tegen de haren in streek en graag vliegensvlug van de hak op de tak sprong, klinkt de band ditmaal een stuk soepeler en dynamischer. En daardoor veel toegankelijker. In een aantal nummers zijn zelfs cleane zanglijnen te horen.

Hoewel ik eerstgenoemde verandering enorm toejuich, had zanger Matt zijn cleane zanglijnen gerust thuis mogen laten. Niet omdat de beste man niet kan zingen, maar Matts woeste, diepe deathgrunts en melodieuze zangstem zijn gewoon geen bijster goede match. Al met al is het enorm vet geproduceerde ‘The Unspoken King’ een opmerkelijke maar supersterke plaat geworden. Luister maar eens naar het verpulverende ‘Worship Your Demons’, 'Silence The Tyrants’ of het allesvermorzelende 'The Headsmen' (wat een briljant nummer!) en je weet wat ik bedoel. Releasedatum: 23 mei 2008.

83

Muziek van 'The Unspoken King' op: Myspace.com/cryptopsy

Website Cryptopsy