Recensie: The Ocean – Precambrian (Metal Blade) (CD)
Gepost door Gerco Zwiers op zondag 2 december 2007
The Ocean – Precambrian (Metal Blade) (CD) Dat de Duitse experimentele metallers van The Ocean een collectief vormen dat zich het liefst verre houdt van de gebaande paden was al enige tijd bekend. Zo was op voorganger ‘Aeolian’ al het nodige te horen aan muzikale en tekstuele concepten waar de gemiddelde rechttoe-rechtaan-metalliefhebber weinig kaas van heeft gegeten. Met ‘Precambrian’ gaan de heren echter gewoon nog een stapje verder, in alle opzichten. De titel van dit nieuwe album verwijst naar de naam voor het oudste hoofdstuk van de geologische geschiedenis van de Aarde.

‘Precambrian’ bestaat uit twee cd’s: de delen ‘Hadean/Archean’ en ‘Proterozoic’. De eerste (mini-)cd is de zwaarste van de twee. Hierop wordt de tijd dat onze Aarde nog een onleefbare, gloeiende bol lava was muzikaal vorm gegeven. Met als resultaat een bak herrie die in vele opzichten aan voorganger ‘Aeolian’ doet denken; rauw, complex en hard. Disk twee echter handelt over de tijd waarin leven zich begon te ontwikkelen op Aarde en pakt dientengevolge een stuk ‘softer’ uit.

Zo kent ‘Proterozoic’ een rijkere instrumentatie. Rustige, kabbelende muziek en incidentele heftige stukken. Wie dit album enige tijd op zich in laat werken, móet wel concluderen dat dit een bijzonder indrukwekkende release is. De songs die de heren bij elkaar gepend hebben, de instrumentbeheersing, de productie, alles is van een geweldig hoge kwaliteit dat ik niet anders kan dan dit album te bestempelen als een meesterwerk. Eentje die niet alleen interessant is voor geologen.

92

Muziek van 'Precambrian' op: Myspace.com/theoceancollective

Website The Ocean