Interviews A - Z
(hed) p.e.
37 Stabwoundz
7th Nemesis
A Perfect Murder
Aborted
Aeon
After Forever
Aisling
Akercocke (1)
Akercocke (2)
Amaran
Amon Amarth
Amplifier
Ancient Rites
Anima
Annihilator (1)
Annihilator (2)
Arch Enemy
Atreyu (1)
Atreyu (2)
Backfire!
Biohazard
Black Majesty
Blind Myself
Blind Sight
Blood Red Throne
Borknagar
Born From Pain (1)
Born From Pain (2)
Breamgod
Burning Skies
By Night
Carnal Lust
Cataract
Cavalera Conspiracy
Closterkeller
Coldworker
Conspiracy A.D.
Crimson Falls
Cryptopsy
Cypher
Dark Fortress (1)
Dark Fortress (2)
Dawn Of Azazel
Dawn Of Demise
Death Angel
Death Before Dishonor
Decapitated (1)
Decapitated (2)
Deicide
Delphian
Desensitised
Destiny
Destruction
Detonation (1)
Detonation (2)
Devious
Dissenter
Divine Heresy
Do Or Die
Dying Fetus
Dĺĺth
Eminence (1)
Eminence (2)
Eminence (3)
Enslaved
Entrails Eradicated
Evemaster
Exmortem
Fear My Thoughts
First Blood
Forcefeed
Glass Casket
Godhate
Gorgoroth (1)
Gorgoroth (2)
Gory Blister
Grave
Grenouer
Hail Of Bullets
Hatesphere
Hearse
Heaven Shall Burn (1)
Heaven Shall Burn (2)
Heaven Shall Burn (3)
Heaven Shall Burn (4)
Hellyeah
Herod
Horned God
I Scream Records
Iced Earth
Ignite
Imperia
Incantation
Infinited Hate
Insidious Disease
Internal Suffering
Job For A Cowboy
Kiju
Knuckledust
Koldborn
Krisiun (1)
Krisiun (2)
Leaves' Eyes
Leng Tch'e
Liar
Life Of Agony
Lunaris
Machine Head
Madball
Marionette
Moonspell
Morifade
Mors Principium Est
My City Burning
Naglfar
Napalm Death (1)
Napalm Death (2)
Neaera
Nile
Occult
Opeth
Opposition Party
Out To Win
Perzonal War
Pig Destroyer
Pro-Pain
Psyopus
Raging Speedhorn
Raunchy
Rebel Meets Rebel
Relevant Few
Sammath
Sathanas
Scarve (1)
Scarve (2)
Seita
Septic Flesh
Sepultura
Severe Torture (1)
Severe Torture (2)
Severe Torture (3)
Shadowlord
Sick Of It All
Sinai Beach
Since The Flood
Single Bullet Theory
Sinister
Six Reasons To Kill
Sk;rl
Skarhead
Skinless (1)
Skinless (2)
Soldiers
Spirit Disease
Spiritual Beggars
Spiritual Beggars & Grand Magus
Spoiler NYC
Strapping Young Lad
Sun Caged
Superjoint Ritual
Sworn Enemy
Sybreed
Taste Of Insanity (1)
Taste Of Insanity (2)
Teamkiller
Textures (1)
Textures (2)
Textures (3)
The Amenta
The Arcane Order
The Blacklist
The End
The Legion
The Lucifer Principle
The Monolith Deathcult (1)
The Monolith Deathcult (2)
The Red Chord (1)
The Red Chord (2)
The Setup (1)
The Setup (2)
The Spyderz
The Wounded
Throneaeon
Throwdown
Thyrfing
To Kill
Transmission0
Trivium
Type O Negative (1)
Type O Negative (2)
Type O Negative (3)
Unleashed (1)
Unleashed (2)
Vader
Vomitory (1)
Vomitory (2)
Whitechapel
Withered
Wolverine
Interviews: Sammath
Gepost door Gerco Zwiers op dinsdag 24 december 2002, 15:20
Onlangs bracht Jan Kruitwagen met zijn eenmansproject Sammath een knaller van een black death metalplaat uit. Het album, getiteld ‘Verwoesting Devastation’ kan vrijwel overal op positieve reacties rekenen en vindt in de undergroundkringen inmiddels al gretig aftrek. Opvallend is niet alleen dat in vergelijking met diens voorganger ‘Strijd’ de Nederlandstalige teksten en titels zo goed als afgezworen zijn, maar ook dat de van oorsprong pure black metal, deels is vervangen door technische, brute death metal.



Voordat ik daar duidelijkheid over wil, vraag ik hem eerst hoe hij op het idee is gekomen om in zijn eentje een metalproject op te zetten.

"Ik heb Sammath in 1993 opgericht. Niet veel later kwam ik M. Gertsen tegen die tot de release van ‘Strijd’ ook deel uitmaakte van Sammath. Hij hield zich voornamelijk bezig met het opnemen. Nadat we de tweede demo hadden opgenomen, had ik echter al het gevoel dat hij er veel minder fanatiek mee bezig was dan ik. Ik schreef alle muziek en was er dagelijks mee bezig. Toen ben ik alleen verder gegaan. Ik heb over de jaren een schrijfstijl ontwikkeld die anderen uitsluit. Als anderen zich daar mee zouden gaan bemoeien zou het geen Sammath meer zijn.”

Heb je hier voor nog in andere bands gespeeld en zo ja, heeft dat je ertoe gebracht om in je eentje verder te gaan?

“Ik heb, jaren terug op school wel in een death thrash metalband gespeeld, maar dat stelde weinig voor. Het heeft verder geen invloed gehad op mijn keuze in mijn eentje een band te formeren. Ik wil gewoon zelf alle muziek schrijven.”

Mis je niet de interactie tussen bandleden die je wel hebt in een ‘reguliere’ band?

“Op een bepaalde manier wel. Nu ik met Sammath een band heb geformeerd (voor live-optredens GZ), merk ik dat een bassist of een drummer een zeer andere kijk kan hebben op de muziek van Sammath.”

Wat is de reden dat je qua stijl geswitcht bent van pure black metal naar een meer brute death metal aanpak?

“Ik ben al vanaf 1993 bezig met pure black metal en het black metal gebeuren heb ik afgesloten met “Strijd.’ ‘Verwoesting Devastation’ was voor mij een logisch vervolg. Ik ben opgegroeid met thrash en death metal en dat hoor je nu terug in de muziek. De emotie die “Strijd” met zich meebracht in de vorm van de gitaar en de keyboards past nu niet meer in mijn muziek en mijn kijk erop. Ik ben nu ook bijna dertig, misschien ligt het daar wel aan. Toen ik begon met het schrijven van nummers voor het nieuwe album, vielen de songs al snel veel bruter en technischer uit dan de songs op ‘Strijd.’ Eigenlijk ben ik gewoon verder gegaan met het schrijven van songs en was ik niet van plan een ‘Strijd’ deel twee te maken.

Ik maak gewoon de muziek die in me opkomt. Ik ben zeker wel beďnvloed door sommige nieuwe bands, maar van oude bands zoals Deathrow, Coroner, Autopsy en Mortal Sin hebben een veel grotere invloed op het geluid van Sammath. Ik ben bijna drie jaar bezig geweest met het schrijven van nummers voor deze cd. Ik was uitgekeken op pure black metal. Ik zie black metal als hypnotiserende muziek, met rauwe black metalzang en zeker geen grunt.”

Wat is de stijl die we op een volgend album kunnen verwachten?

“Het volgende album zal in het verlengde van ‘Verwoesting’ liggen. De stijl die Sammath nu hanteert zal niet meer veranderen. De nieuwe nummers lijken veel op het nummer ‘Enter the sadistic nightmare.’ Ik wil deze stijl, black death metal zo goed mogelijk en vooral zo origineel mogelijk gaan uitvoeren.”

Hoe kwam je bij Cor van Maris terecht als gastzanger op je album?

“Cor is de zanger van Shadowlord, een veelbelovende band uit Nijmegen. Ik had al gehoord dat hij vroeger in een death metalband heeft gezeten en dat hij wel een vette stem heeft. Niet veel later zaten we al een biertje te drinken en de teksten door te nemen. Hij is geen gastzanger op het album, maar dé zanger. Op het volgende Sammath album zal hij ook zeker te horen zijn.”

Waarom maak je gebruik van een drumcomputer? Kun je geen drummer vinden die zo ontzettend snel drumt of hou je van het kille, mechanische geluid van een drumcomputer?

“Precies wat je al aangeeft. Het kille en onmenselijke van een drumcomputer spreekt mij zeer aan. . Het geeft alles een onmenselijk karakter en straalt een allesverwoestende stemming uit. De band Mysticum gebruikt ook een drumcomputer. Bijvoorbeeld op het album ‘Streams of inferno’. Een geweldige donkere, kille black metalplaat. Op het volgende album is er wel een echte drummer te horen maar die gast is echt heel snel, je zult dus weinig verschil horen”

Die drummer moet inderdaad wel gigantisch snel kunnen drummen. Kan hij de drums live identiek reproduceren?

“Koos Bos is een beest! Die gast kan echt onvoorstelbaar snel en strak drummen. Op de video van “Under the black sun”, die binnenkort verschijnt kun je dat mooi zien. De nummers klinken precies hetzelfde als op de cd. Alleen mijn zang is vervangen door Cor van Maris. Die gast heeft naast de death grunts, die op de cd te horen zijn, ook een goede black metalzang.

Ik kan het zingen en gitaarspelen echt niet combineren. Dat heb ik al zo vaak geprobeerd, maar het schiet echt niet op. De nummers van “Strijd” zijn live uitgevoerd in Sammath 2002 stijl.”

Treed je zo weinig op omdat je bang bent dat andere muzikanten jouw stukken niet uitvoeren zoals jij het wilt horen?

“Nee, ik vertrouw hen zeker. Meestal ben ik diegene die de fout ingaat tijdens repeteren. Ik had tot April 2002 geen band. In principe had ik die band alleen gevormd voor een optreden op het cult festival ‘Under the black sun’ in Berlijn. Joerg van Folter Records organiseert dat festival al jaren. Het is goed bevallen en volgend jaar, als ik terugkom uit Australië, gaan we meer optreden. Ik had al een keer een uitnodiging gehad om er te komen optreden, maar omdat ik toen ‘Verwoesting’ aan het schrijven was had ik geen zin om een band te vormen.”

De Nederlandstalige teksten en titels zijn bijna helemaal verdwenen.

“Ook daar wilde ik verandering in brengen. Titels als ‘Zwaardbroeders bij de bergengte’, of ‘De heidense vlam zal branden’ zijn wel leuk, maar buiten Nederland is er geen kip die het begrijpt. De teksten op ‘Verwoesting Devastation’ zijn in het Engels, omdat ik simpelweg wilde dat meer mensen de teksten konden lezen. Als ik een tekst lees in het Noors zit ik ook altijd te balen dat ik er geen bal van kan maken. Behalve de woorden dood, zwaard en satan, doordat die woorden zo vaak terugkomen.”

Het album heet Verwoesting Devastation. Kon je daar geen keuze maken tussen Nederlands en Engels?

“Deze titel had ik al bedacht in 1999. Ik vond het een passende titel. Toch nog wat Nederlands erin. Het zijn ook de titels van twee nummers op de cd die samen eigenlijk de titeltrack vormen. Verwoesting all over the world!”

Wat zou je met Sammath graag willen bereiken?

“Eigenlijk wat ik nu voor elkaar heb. Een deal waarin ik de ruimte krijg om alles fatsoenlijk op te nemen en meerdere albums kan uitbrengen. Ik heb een contract getekend (met Folter Records GZ) voor twee albums, met de optie om nog bij te tekenen. Ik wil gewoon brute muziek schrijven. Meer zit er eigenlijk niet achter, want rijk word ik er niet van.

Ik schrijf de muziek toch wel, maar met een contract werkt het wat makkelijker. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over de financiering, de t-shirts. Dat soort dingen.”

Op het album staat ook een videoclip bij het nummer ‘Enter the Sadistic Nightmare.’ Heb je voor de beelden in die videoclip een dealtje gemaakt met de archieven van het Polygoon journaal?

“Weinig deal, ik heb ongeveer honderd kleine stukjes beeldmateriaal van verschillende internet sites gehaald die er stonden als promotiemateriaal. En dan is het een kwestie van knippen en plakken. Elke explosie moest synchroon lopen met de muziek. Eenvoudig was dat niet, maar ik ben wel tevreden met het eindresultaat. Ik kwam een maand voor de release van ‘Vewoesting’ met het idee voor die clip en Joerg van Folter Records vond het ook wel een goed plan.”

Hoe zijn jouw albums verkrijgbaar? Als ik me niet vergis liggen ze niet in de winkel.

“Ze liggen nog niet overal in de winkel, maar bij de meeste grote labels en distro’s zijn ze wel verkrijgbaar. Folter Records zit in Berlijn en is een betrouwbaar underground label dat al jaren actief is en een flinke distributie heeft opgebouwd. In de VS loopt de cd ineens ook best redelijk. Folter heeft al een tijdje een promotor in Miami. Binnen twee maanden, sinds de release van ‘Verwoesting Devastation’ waren er al bijna 1000 stuks verkocht dus ik heb weinig te klagen. Ik heb nu al meer dan dertig interviews gedaan. Vergeleken met ‘Strijd’ is dit allemaal wel een flinke vooruitgang.”

Tenslotte, wat zijn je plannen met Sammath. Volgend jaar op Dynamo?

“Dat zou natuurlijk geweldig zijn. Op het internet heb ik al een paar keer gelezen dat men ons daar wel wil zien. Elke band wil daar wel spelen en als Nederlandse band is het nog extra bijzonder.”

Gerco Zwiers

Website Sammath

Recensie 'Verwoesting Devastation'